Jak rozbudować istniejącą instalację fotowoltaiczną, gdy pojawia się drugie auto elektryczne?

Coraz więcej gospodarstw domowych decyduje się na zakup drugiego samochodu elektrycznego. To naturalna konsekwencja rosnącej popularności elektromobilności i chęci korzystania z darmowej energii z Fotowoltaika. Jednak pojawienie się drugiego pojazdu na prąd oznacza istotny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną. Aby utrzymać niezależność energetyczną i nadal czerpać korzyści z własnej produkcji prądu, często konieczna jest rozbudowa istniejącej instalacji PV. Proces ten wymaga jednak odpowiedniego planowania – zarówno technicznego, jak i formalnego.

Ocena aktualnych możliwości instalacji

Fotowoltaika zamontowana w przeciętnym domu jednorodzinnym ma moc od 5 do 7 kWp, co zazwyczaj wystarcza do zasilenia domu i jednego auta elektrycznego, przy przebiegu rzędu 10–12 tys. km rocznie. Dodanie drugiego auta oznacza konieczność dostarczenia dodatkowych 2 000–3 000 kWh energii rocznie. Dlatego pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie obecnego poziomu autokonsumpcji, wydajności systemu oraz miejsca montażowego. Należy również zweryfikować, czy aktualny falownik ma możliwość obsługi większej mocy – jeśli nie, może być konieczna jego wymiana lub dołożenie drugiego falownika.

Jak rozbudować istniejącą instalację fotowoltaiczną, gdy pojawia się drugie auto elektryczne?

Dodanie paneli – gdzie i jak?

Jeśli dach ma jeszcze wolną przestrzeń, możliwe jest po prostu dołożenie kolejnych modułów PV do istniejącej konstrukcji. W przypadku braku miejsca na dachu, alternatywą może być montaż paneli na dachu garażu, budynku gospodarczego lub na gruncie – w ogrodzie, lub jako carport. Należy pamiętać, że dodatkowa część instalacji musi być odpowiednio zaprojektowana pod względem kierunku, kąta nachylenia i zacienienia, aby zapewnić optymalną produkcję. Przy różnych ekspozycjach warto zastosować falownik z większą liczbą MPPT lub mikrofotowoltaikę. Nowa część instalacji powinna być kompatybilna z resztą systemu i zachowywać jednolitą charakterystykę techniczną.

Formalności związane z rozbudową

Rozbudowa instalacji PV o kolejne kilowaty to nie tylko kwestia techniczna, ale również formalna. Jeśli łączna moc systemu przekroczy 10 kWp, przestaje on być uznawany za mikroinstalację – a to oznacza inne zasady rozliczania oraz konieczność uzyskania pozwolenia na budowę i zgłoszenia do operatora sieci. Dlatego warto skonsultować się z firmą instalacyjną, która wykona projekt techniczny i przeprowadzi klienta przez proces formalizacji. Dodatkowo trzeba uwzględnić wpływ wyższej mocy na system rozliczeń net-billing i zmienione proporcje między zużyciem własnym a energią oddawaną do sieci.

Wpływ na bilans energetyczny i rachunki

Dzięki rozbudowie instalacji, można nadal pokrywać całość zapotrzebowania energetycznego z własnej produkcji – co pozwala utrzymać niskie rachunki za prąd mimo dwóch aut elektrycznych. Przy dobrze zaprojektowanym systemie i odpowiednim zarządzaniu ładowaniem, możliwe jest ładowanie aut niemal wyłącznie z własnej energii, z pominięciem kosztów energii z sieci. Dodatkowo większa instalacja PV może być bardziej opłacalna w kontekście dofinansowań, takich jak „Mój Prąd” czy ulga termomodernizacyjna, która umożliwia odliczenie kosztów od podatku.

Energia z myślą o przyszłości

Decyzja o rozbudowie Fotowoltaika w związku z drugim autem elektrycznym to inwestycja w niezależność, oszczędność i ekologiczną mobilność. Instalacje fotowoltaiczne powinny być projektowane z myślą o przyszłości – dlatego warto przewidywać rosnące potrzeby już na etapie pierwszej inwestycji. Jeśli system PV zostanie odpowiednio zaplanowany i rozbudowany, może z powodzeniem zasilać nie tylko dwa samochody, ale i cały dom – stając się fundamentem nowoczesnego, samowystarczalnego gospodarstwa domowego.