Jakie koszty dodatkowe wiążą się z integracją PV i EV w starszym budynku?

Decyzja o połączeniu Fotowoltaika i ładowania samochodu elektrycznego w starszym budynku to ambitna, ale możliwa inwestycja. W przeciwieństwie do nowych domów, które projektuje się z myślą o nowoczesnych technologiach, starsze budynki często wymagają adaptacji, modernizacji instalacji elektrycznej czy dodatkowych prac konstrukcyjnych. Wszystko to może wpłynąć na końcowy koszt integracji PV i EV. Poniżej przedstawiamy, z jakimi wydatkami trzeba się liczyć, planując wprowadzenie zielonej energii i elektromobilności do domu z lat 80., 90., czy wcześniejszych.

Modernizacja instalacji elektrycznej

Fotowoltaika i ładowarka samochodowa wymagają stabilnej, trójfazowej instalacji elektrycznej o odpowiednim przekroju przewodów oraz sprawnej rozdzielni głównej. W starszych domach instalacje często oparte są na aluminiowych przewodach lub mają nieodpowiednią strukturę zabezpieczeń. Wymiana całej instalacji lub jej znaczna część może kosztować od 5 000 do nawet 15 000 zł – w zależności od powierzchni budynku i liczby obwodów. Dodatkowym kosztem może być dostosowanie tablicy rozdzielczej, montaż nowoczesnych wyłączników różnicowoprądowych typu B oraz rozbudowa liczby gniazd i obwodów dedykowanych ładowarce EV.

Jakie koszty dodatkowe wiążą się z integracją PV i EV w starszym budynku?

Przystosowanie przyłącza i rozdzielni

Wielu właścicieli starszych domów posiada przyłącze jednofazowe – to oznacza ograniczoną moc dostępną w budynku, która może nie wystarczyć do jednoczesnej pracy instalacji PV, ładowarki EV i pozostałych odbiorników. W takim przypadku konieczne będzie zwiększenie mocy przyłączeniowej oraz przejście na zasilanie trójfazowe – co wiąże się z formalnościami u operatora systemu dystrybucyjnego i może kosztować od 2 000 do 5 000 zł. Czas oczekiwania na takie zmiany wynosi zazwyczaj od kilku tygodni do kilku miesięcy, dlatego warto uwzględnić je w harmonogramie inwestycji.

Wzmocnienie konstrukcji dachu

Starsze budynki mogą nie być przystosowane do obciążenia, jakie niesie ze sobą instalacja PV – zwłaszcza jeśli dach wykonano z lekkich materiałów lub nie przewidywał montażu dodatkowego sprzętu. W przypadku konieczności wzmocnienia konstrukcji więźby dachowej, koszt takiej modernizacji może wynieść od 3 000 do 10 000 zł. Dodatkowo, jeśli dach pokryty jest eternitem lub innym niebezpiecznym materiałem, jego wymiana jest obowiązkowa przed montażem paneli, co oznacza dodatkowe koszty sięgające kilkunastu tysięcy złotych.

Instalacja wallboxa i prace ziemne

Jeśli punkt ładowania auta znajduje się daleko od głównej rozdzielni (np. przy wolnostojącym garażu lub w osobnej wiacie), konieczne będzie poprowadzenie nowego przyłącza – często podziemnego. W zależności od długości trasy, użytych materiałów i rodzaju gruntu, koszty mogą sięgać 3 000–7 000 zł. Sam wallbox to wydatek od 2 500 do 6 000 zł, natomiast prace związane z jego montażem (osobne zabezpieczenia, skrzynka techniczna, osprzęt) to kolejne 1 000–2 000 zł. W starszych domach często trzeba też dostosować pomieszczenie techniczne lub zabezpieczyć zewnętrzne gniazda przed wilgocią.

Inwestycja, która procentuje

Choć integracja Fotowoltaika i infrastruktury do ładowania EV w starszym budynku wymaga nakładów finansowych, to inwestycja ta szybko się zwraca dzięki niższym rachunkom za prąd, oszczędnościom na paliwie i wzrostowi wartości nieruchomości. Instalacje fotowoltaiczne mogą pracować przez 25–30 lat, a modernizacja instalacji elektrycznej czy konstrukcji dachu dodatkowo podnosi bezpieczeństwo i komfort życia domowników. Warto też pamiętać o możliwości uzyskania dotacji – takich jak „Mój Prąd” czy ulga termomodernizacyjna – które zmniejszają koszt całkowity inwestycji w technologię przyszłości.